labb raport (jod och stärkelse)

På måndag labbade vi och testade vilka material (frukter grönsaker mackaroner osv.) som har stärkelse (en annan typ av näring) i sig och det testade vi genom att koka ämnet i ett vatten bad så vi kunde skilja det kokade vattnet från det som hade eventuell stärkelse i sig. Sen droppade vi tre till fyra droppar jod i vattnet som det kunde vara eventuell stärkelse i. Om färgen blev blå är det stärkelse i materialet.

Hypotes:
Jag trodde att det kunde vara stärkelse i natur material (som växter frukter äpple päron osv.)
Jag trodde att det inte skulle vara stärkelse i fabriks tillverkade material (makaroner korv osv.)

Test resultat:

korv: (inget test)

äpple: äpple hade inte stärkelse i sig.
detta resultat går imot min hypotes

makaroner: makaroner har stärkelse i sig.
detta resultat strider också mot min hypotes

extra fakta: visste du att korv är gjort från restprodukter av grisar kor mm.


Kommentarer
Postat av: Håkan Elderstig

Bra rapport. Kloka synpunkter.

2010-05-20 @ 11:04:41
URL: http://wikiskola.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0